دانشگاه علمی کاربردی دورود

این دانشگاه درسال  ۱۳۸۷ تاسیس شد.با هدف اینکه  دانش آموختگانی  متخصص در زمینه های مختلف  وارد بازار کار کنند ،این دانشگاه  شامل ۱۰ رشته تحصیلی می باشد.

این رشته ها شامل موارد زیر می باشد :

  • حقوق
  • فناوری اطلاعات
  • حسابداری
  • مدیریت کسب وکار
  • مکانیک خودرو
  • عمران
  • ایمنی وبهداشت واحد های صنفی
  • جوشکاری
  • ایمنی وکار و حفاظت فنی
  • الکترونیک صنعتی

هدف از ایجاد رشته حقوق :

نقش حقوق ثبتی را میتوان علاج واقعه قبل از وقوع دانست . اگر روابط حقوقی ، با علم به قوانین مربوطه بطور شفاف وصریح در دفاتر اسناد رسمی ثبت گردد، بروز اختلاف به حداقل رسیده ودر مواقع وجود تنازع تصمیم گیری ساده تر خواهد بود با توجه به حجم انبوه قوانین و مقررات ثبتی و خصیصه آن که ایجاب می کند مجری ثبت از سایر قوانین مانند قوانین زین شهری ، قوانین شهرداری ها، آگاه باشد، لازم وضروری است مجری ثبت این دانش ومهارت را طی یک دوره آموزشی و کاربردی کسب نماید. دانش آموختگان این مرکز توانایی خواهند داشت در مراکز زیر به طور موثری به فعالیت بپردازند:

  • سازمان ثبت اسناد و املاک ، مجري مقررات حقوق ثبت
  • وکالت دادگستری
  • دفتراسناد رسمی سر دفتری و دفتریاری
  • شرکت ها و موسسات تجاری
  • کارشناسی حقوق در امور بانکی، در تنظیم عقود و معاملات و تشخیص حدود و مشخصات اجرائی
  • سازمانها و نهادهایی که در عملیات اجرایی آنها با حقوق و ثبت مرتبط است

هدف از ایجاد رشته فناوری اطلاعات:

این رشته از سال ۱۳۹۱ دارای دوره دکتری در پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران نیز می‌باشد. آنچه در این رشته در مورد اطلاعات مورد بررسی قرار می‌گیرد، روش صحیح انتقال داده‌است و در اصل پروتکل‌های ارتباطی و روش صحیح ذخیره دادگان در مدیریت شبکه‌ها را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد. این رشته در مواردی همچون آموزش و تجارت اهمیت زیادی دارد، چرا که توانایی این را دارد که یک سیستم جدید را ایجاد کند که هر فرد بتواند با بهره‌گیری از آن راحت‌تر به اطلاعات دستیابی پیدا کند. این برنامه جهت آموزش مهندسینی طراحی شده که بتوانند نیازهای تخصصی تعداد زیادی از مشاغل مرتبط با “تکنولوژی ICT” را برآورده نمایند. این رشته برای ده طیف از متصدیان مشاغل مهندسی، مدیریتی و طراحی در وزارت ارتباطات با همکاری مشترک بین این وزارتخانه و وزارت علوم تدوین شده است.

براساس اين ديدگاه فناوري اطلاعات زمينه‌ساز ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديدي خواهد بود كه بر نرخ اشتغال مي‌افزايد.
نگرش دوم كه ارتقاي نقش ماشين‌ها و سيستم‌هاي كامپيوتري در كسب وكار را مطرح مي‌كند معتقد است كه چنين حركتي حذف تدريجي جايگاه انسان در مشاغل موجود و نتيجتا كاهش فرصت‌هاي شغلي را به دنبال دارد.

تغيير و تحولات شغلي اعمال شده از فناوري اطلاعات موجب شكل‌گيري روش‌هاي سازماني و مديريتي نوين خواهد بود. مي‌توانيم به ايجاد سازمان‌هاي مجازي و مديريت از راه دور اشاره كنيم
مديريت از راه دور به مجموعه خدمات مديريتي اطلاق مي‌گردد كه از راه دور انجام مي‌پذيرد. مدير مي‌تواند با بهره‌گيري از فناوري اطلاعات وظايفي همچون برنامه‌ريزي، سازماندهي، هدايت و تامين منابع و كنترل را اجرا نمايد.

هدف ازایجاد رشته حسابداری :

حسابداری یك سیستم است كه در آن فرآیند جمع‌آوری، طبقه‌بندی ، ثبت، خلاصه كردن اطلاعات و تهیه گزارشهای مالی و صورتهای حسابداری در شكل‌ها و مدلهای خاص انجام می‌گیرد. تا افراد ذی‌نفع درون سازمانی مثل مدیران سازمان و یا برون‌سازمانی مثل بانك‌ها، مجمع عمومی سازمان مورد نظر و یا مقامات مالیاتی بتوانند از این اطلاعات استفاده كنند. به همین دلیل فردی كه تحصیلات دانشگاهی ندارد، بیشتر دفتردار است تا حسابدار. چرا كه گزارشهای این دسته از افراد مطابق استاندارد نیست و پردازش كافی نمی‌شود و بیشتر تراز حسابها می‌باشد. برای مثال یك حسابدار تجربی نمی‌تواند براحتی بین دارایی كوتاه مدت و بلند مدت تفاوت قائل شود و یا نمی‌داند كه چگونه باید معاملات ارزی را در دفاتر ثبت كرد.

یك حسابدار متخصص، در آینده می‌تواند مدیر مالی یك سازمان یا شركت گردد یعنی می‌تواند به مدیریت یك شركت ایده بدهد كه منابع موجودش را در چه راههایی سرمایه‌گذاری نماید تا استفاده بهینه كند و یا اگر شركت به منابع مالی جدید نیاز داشت یك مدیر مالی بر اساس دانش آكادمیك خود می‌تواند بگوید كه از چه طریقی باید تامین مالی كرد. و مجموع این فعالیت‌ها خارج از توانایی یك حسابدار تجربی است.